Spørsmål til rådmann og ordfører
LESERINNLEGG, Vibeke Harild: Indre trasé og regionvegsjef Helge Eidsnes' optimistisme.
Indre trasé og regionvegsjef Helge Eidsnes' optimistisme i forhold til E39 Svegatjørn-Rådal og Golden Gate Bridge over Bjørnafjorden
På orienteringsmøtet i Oseana 29. januar viste regionvegsjef Helge Eidsnes via diagram, at indre trasé vil føre til like stor trafikkmengde igjennom Rådalstunnelen, som midtre trasé. (re Bompengefinansjering m.m.)
Via en indre trasé og det den fører mede seg vil gi Fusa og indre Hordaland en svert etterlengtet mulighet for store vekstbetingelser, grunnet betydelig utbetret infrastruktur.
Økt vekst på Fusa betyr flere jobber for osinger med kortere reisetid via nye E39 mot sør/øst.
-Ifølge regionvegsjefen Helge Eidsnes, vil trafikken fortsatt kommer inn over Endelausmarka og industriområdet der: Dette betyr at de som mener at Os kommer i bakevje ved valg av Kyststamvei E 39 over Fusa tar feil.
Men her er et stort men: Bergen by løser ikke sine sin vekst- og klimaproblemer via nye E 39, og ingen burde egentlig ha fremmet tanken om monsterbroer før disse problemene var løst, hvilket regionvegsjef Eidsnes ikke kom nærmere inn på hin kveld i Oseana...
Jeg har noen spørsmål til rådmannen og ordføreren i Os kommune:
Hvordan har det seg at 15–-20 minutter hurtigere transport på Midtre trasé kan rettferdiggjøre en katastrofe for hele Os bygden?. Telemarksforskning tilbakeviser at 15–-20 minutter gjør noen egentlig forskjell i pendleres reisemønster, og viser til at det her legger store mistolkninger til grunn for denne argumentasjonen. Hvorfor lar ikke ordføreren og rådmannen denne tvilen komme innbyggerne til gode i Os kommune?
Hvordan har det seg at Os sin ordfører og rådmann ikke ønsker at Fusa, Samnanger, Kvinnherad, Ølve og Jondal m.fl., skal kunne få nytte av en ny kyststamvei E39, mens de bekymrer seg og tilrettelegger for stordingene.? De sistnevnte synes dertil viktigere for ordføreren og rådmannen enn livet og trivselen til osingene...
Hvorfor dette hastverk?
Alle vet nå, etter info 29.01. 2013 og orienteringsmøtet i Oseana, at utregningene til veivesenet er særdeles usikre, opptil 40% prosent endringer kan fremkomme i fremtidens kostnader for broen. Kostnadene til tunneler på Fusa med små -broer er langt mer overskuelige. Om man velger Indre trasé har man tenkt konstruktiv samfunnsbygging i Hordaland for de neste 50-150 år, og ikke bare reise- og transportkostnader for stordingene de neste 30 år.
Men da vil Vegvesenet ikke kunne oppføre sin nye merkevare: Golden Gate Bridge over Bjørnafjorden. ...Dette er vel en u-sving verdt..? Er det ikke, ordfører og rådmann?
Vibeke Harild
Folkeaksjonen mot Bru over Bjørnafjorden