Sånn endte båtsesongen i Bjørnafjorden
Grunnstøtinger, påkjørsler og gjenstander i sjøen står for de fleste skadene på båt meldt Gjensidige denne sommeren.
Årets båtsesong går mot slutten, men allerede nå har Gjensidige alene mottatt 2.700 skader på fritidsbåter og utbetalt nærmere 135 millioner kroner.
Gjennomsnittserstatningen er 50.000 kroner.
– Over halvparten av alle skadene kom fra båter som havarerte. Skadene domineres av grunnstøtinger der båter har gått på et undervannsskjær, land eller kjørt på flytende gjenstander i sjøen, sier Arne Voll, kommunikasjonssjef i Gjensidige.
– Det har også vært flere kollisjonsskader i forbindelse med at man legger til eller fra kai.
Vestland og Hordaland
I Vestland har Gjensidige så langt i år registrert 470 skader med utbetalinger på 30 millioner kroner.
Snitterstatningen på disse skadene er 64.000 kroner. I disse tallene er det også noen litt store skader.
Flest skader er registrert i:
- Bergen med 144 saker og med utbetalinger på 16 millioner kroner
- Øygarden 45 med utbetalinger på 1,8 millioner
- Bjørnefjorden 37 med utbetalinger på 2,2 millioner.
For bransjen totalt (så langt i år) kan det være snakk om over 10.000 skader med utbetalinger på rundt en halv milliard kroner.
Vanlig problem: Kjører på drivgods
– Likevel har vi denne sommeren opplevd at flere og flere får båtene skadet på grunn av «miljøforurensing». Mange har fått store skader etter sammenstøt med tømmerstokker og treverk som har skadet skrog og motor.
Andre har fått gamle garn, tau eller plast i propellen. Mye av dette stammer fra mennesker som bruker naturen og havet som avfallsplass, sier Voll.
– Nordmenn er i utgangspunktet svært miljøbevisste, og mye av det som flyter omkring kan komme langveisfra samt blitt tatt av stormfloer osv, sier Voll.
Likevel er det nok ikke tvil om at noen ser havet som en mulighet til å bli kvitt avfall. Årlig får Gjensidige alene melding om over hundre skader som skyldes «søppel» i havet.
Selv om det er kjedelig å få skadet båten, er Voll likevel mest bekymret for miljøet.
– Båter kan repareres, så enkelt er det ikke med miljøet, sier Voll.
Han oppfordrer alle til å vise aktsomhet på og ved sjøen. Nå nærmer høsten seg med stormskritt og mange har «mye» lagret ute, ofte ved naust, strender og kaianlegg.
– Det eneste som er sikkert er at høststormene kommer og med det - mye vind og høye bølger. Da kan det en har lagret ved sjøen, plutselig havne i sjøen, avslutter kommunikasjonssjefen.
Eksempler på skader fra i sommer:
- Stor og flott fritidsbåt kolliderte med gjenstand i sjøen. Fikk manøvrert båten til nærmeste kai, men sank sammen med jolle og vannscooter. Erstatningen ble satt til 5,5 millioner kroner.
- Kunde ute med båt i marsjfart da motoren plutselig begynte å murre. Kunde fikk stoppet motoren og oppdaget taurester som fløt i vannet og som hadde virvlet seg inn i propell og andre steder. Motor defekt ved at girkassen måtte skiftes. Skader for 103.000 kroner.
- Båt fikk sugd inn i propellen og medførte skader i styrbord propellanlegg. Feste knekt av, aksling skadet og motorfester defekt. Skadeomfang 170.000 kroner
- Princess på vei til vinterlagring. Noen hundre meter fra land skader kunden IPS-drev/hekkaggreat. Skadeomfang over 250.000 kroner