Nye Flesland
Les om arkitekturen og kapasiteten - og se liste over de nye butikkene og restaurantene.
Torsdag 17. august var det offisiell åpning av den nye Bergen lufthavn. Flesland har vokst fra 22.000 til 85.000 kvadratmeter.
Den nye terminalen åpnet i rute og på budsjett, og får en kapasitet på 10 millioner passasjerer i året.
• Les òg: Nye Flesland 8 månadar før opning (bildeserie)
Representanter fra regjeringen, norsk luftfart og andre spesielt inviterte var samlet da flyplassen ble offisielt åpnet av statsminister Erna Solberg.
Om arkitekturen
– Vestlandet er kjent for fjorder, fjell og skiftende vær, derfor er det naturlig at det nye terminalbygget henter inspirasjon fra sine unike omgivelser. Bygget er formet som et par utfoldede vinger, et design som også fører tankene til fjell og fjorder i regionen, skriver Nordic - Office of Architecture i en pressemelding.
Mellom de to vingene går «fjorden», her ligger sikkerhetskontrollen. Over flyter et større kontorbygg, kledd i hvitt glass til ære for isbreene i området. I en «dalbunn» på forsiden av bygget ligger den nye bybanestasjonen – den mest miljøvennlige måten å ta seg til og fra Bergen sentrum på, med avganger så tett som hvert femte minutt i rushtiden.
– Vi har vært heldige nok til å jobbe med en helproff kunde, med høye standarder og tilsvarende høye krav. Dette utfordrer oss som arkitekter til å finne løsninger som går ut over det man kan forvente av en flyplass – det liker vi, sier Eskild Andersen, partner i Nordic.
– En så gjennomført profesjonell kunde gjør også at samarbeidet går lett og greit. Hele prosessen blir mer behagelig.
Siktlinjer og himling
Den utstrakte bruken av glass i terminalen gir bygget en gjennomsiktig karakter – reisende kan se tvers gjennom hele bygget og ut til landskapet det befinner seg i. Sidene av bygningen er dekket av spesialdesignede metallplater, knekt på en måte som både skaper et spennende spill i det skiftende lyset og gir ekstra styrke.
Det siste gjør at platene kan være tynnere som betyr en solid materialbesparelse og miljøgevinst.
Himlingen er også garantert å trekke reisendes oppmerksomhet. Spiler av eik skjuler alt det tekniske oppe i taket, og treverket gir også en lun og umiskjennelig skandinavisk følelse til hele interiøret.
Flyt
Flyt er et nøkkelord for alle Nordics flyplassprosjekter. Som Gudmund Stokke, gründer og faglig leder hos Nordic sier det:
– Bygningen forteller deg hvor du skal gå.
Nordics arkitekter har funnet en måte å gjøre rommene tydelige og lett leselige i seg selv. Dermed reduserer man behovet for skilting.
Det 63.000m2 store nye terminalbygget har nesten firedoblet arealet til flyplassen og huser en av Europas mest effektive bagasjehåndteringssystemer. Et dynamisk system som drastisk effektiviserer logistikken rundt inn- og utgående baggasjeflyt.
Bergen Lufthavn Flesland er den nyeste i en rekke flyplassprosjekter designet av Nordic — Office of Architecture. Den følger den nyåpnede utvidelsen av Oslo Lufthavn, som blant annet har blitt kalt den «grønneste» flyplassen i verden, og som nylig vant German design councils Iconic Awards for arkitektur.
Fra 1988 til 2017
Flesland, slik flyplassen så ut før byggestart av den nye terminalen, ble bygget i 1988 bygd for 2,8 millioner årlige reisende. På 2000-tallet ble Flesland utvidet til en kapasitet på 3,4 millioner. I fjor var det 6 millioner reisende.
Med nytt terminalbygg er arealet utvidet fra 22.000 til 85.000 kvadratmeter - bygget for 7,5 millionar reisende, men med reell kapasitet på 10 millioner - og med et helt annet potensiale for utvidelse.
Om nye Avinor Bergen lufthavn Flesland:
Kostnadsramme: 3,7 milliarder eks finansiering og mva.
Byggetid: 3 år
Arkitekt: Nordic - Office of Architecture
Kapasitet etter åpning: 7.5 millioner passasjerer per år. I praksis vil inntil 10 millioner passasjerer kunne reise til og fra nye Flesland før en utvidelse blir nødvendig.
Terminal-areal: Fra 22.000 kvadratmeter til totalt 85.000. Den nye terminalen er på ca. 63 000 kvadratmeter. Totalt areal blir nesten 4 ganger så stort.
Innsjekk: 28 innsjekks-automater og 28 bag drop, hvorav 12 er selvbetjente bag drop, 4 kombinerte skranker, og 12 betjente innsjekks-skranker.
Kapasitet bagasjeanlegg: 2500 kofferter i timen, over en dobling av kapasiteten i dag.
Sikkerhetskontroll: 8 konvensjonelle passasjersluser og 1 ansatt sluse på totalt 900 kvadratmeter. Fast-Track sluse, famille-sluse og nytt system for forberedelse til passering av portal. To portaler per sluse. Automatisk kassaretursystem.
Kapasitet i sikkerhetskontrollen: Ca. 2000 passasjerer per time, ved bemanning av alle 8 slusene.
Gater: Totalt 15 brotilknyttede gater: 6 innlandsgater i den nye terminalen + 9 innlands og utlands-gater i den gamle. I tillegg 2 buss-gater i den nye terminalen (buss fra gate til fjernparkert fly)
Nye serveringssteder: 9 stk. Northland, Bølgen & Moi Food Garage, Fiskeriet, Starbucks, Joe & The Juice, Espresso House, Altitude. Upper Crust, O`Learies.
Butikker: 6 stk. Tanum, Ting, Travel Value, ARG Æra herre og dame. Duty Free avgang og ankomst.
Kiosker: 4 stk. Deli de Luca, Narvesen, 7Eleven, Point
Ny lounge: SAS åpner ny lounge for sine passasjerer
Flyoppstillingsplasser: 32 totalt, inkludert 17 fjernoppstillingsplasser