Ny båt til Lysøen er endelig i produksjon
Norges første elektriske museumsbåt bygges på Måløy verft.
Det var jubel på Buena kai da kulturminister Linda Hofstad Helleland (H) i 2016 kom med 15 millioner kroner til ny båt til Lysøen.
I slutten på 2017 ble anbudsrunden avsluttet, i mai 2018 fortalte KODE at de manglet 9 millioner kroner til ny båt til Lysøen. Så blei det stille fra KODE fram til passasjerfergen «Ole Bull» på sensommeren dukket opp på en ordreliste på maritimt.com.
Midtsiden kontaktet KODE i forrige uke, i dag fikk vi svar:
Landets første elektriske museumsbåt er nå i produksjon – og den bygges på Måløy.
KODE Kunstmuseer og komponisthjem har signert kontrakt med Måløy verft i Deknepollen for byggingen av den nye passasjerfergen til Lysøen, Ole Bull museum.
Ved bruk av helt nye løsninger vil dette bli en av de minste passasjerbåtene i kompositt med elektrisk fremdrift som er laget her til lands.
– Vi er veldig glade for å ha inngått avtale med et lokalt verft, som vant anbudsrunden foran flere tilbydere, sier KODE-direktør Petter Snare.
– Dette er et teknisk utfordrende og innovativt prosjekt som vi er glade for å være en del av. Vi brenner for å utvikle nye løsninger og dette prosjektet har gitt oss denne muligheten, sier daglig leder i Måløy verft Kristian Lundebrekke.
Så nytt at regelverket må tilpasses
Det blir en 15 meters elektrisk katamaran som skal frakte besøkende over fjorden fra Buena kai til Lysøen neste år. Kapasiteten er på 49 passasjerer med et mannskap på en til to personer.
– Dette blir det første komposittfartøyet vi har bygget i en så liten skala, med passasjersertifikat og batteripakke for fremdrift, sier Lundebrekke.
Det finnes per i dag ingen regelverk på plass for å bygge en båt som dette, og verftet er i tett dialog med Sjøfartsdirektoratet for å få prosjektet til.
– Dette er et spennende prosjekt for alle involverte, sier Lundebrekke.
Ifølge planen skal museumsbåten leveres innen neste sesong starter, våren 2020. Båten er også godkjent for å gjøre turer til eksempelvis Bergen sentrum og Os sentrum.
Miljøvennlig prosjekt med lokale aktører
Måløy verft i Deknepollen har lange tradisjoner innen båtbygging i kompositt, og har et solid navn i bransjen. Nesten alle underleverandører til prosjektet er lokale, blant annet skal Bertel O. Steen Power Solutions levere fremdriftssystemet til båten.
– Vi er glade for at KODE valgte å satse på elektrisk drift og at vi får muligheten til å levere et effektivt energisystem som er spesielt godt egnet for en slik båt, sier Eirik Nesse i Bertel O. Steen Power Solutions.
Midtsiden kjenner til at Corvus Energy, som blir leia av osingen Geir Bjørkeli og er i ferd med å opna ny fabrikk i Bergen, skal levera batteripakke til katamaranen.
Prosjektet om ny båt på Lysøen har kommet i stand gjennom et økonomisk spleiselag. Museet fikk blant annet 15 millioner kroner i statlig støtte til byggingen av båten.
Konseptutviklingen fikk Kode i gave av DNV GL.
Fartøyet blir bygget av Måløy verft og konstruert i tett samarbeid med Easyform, Stadt Towing Tank og Sea Technology.
I Ole Bulls ånd
– I denne saken opererer vi både som museum og rederi. Vi er stolte av å ha fått til et miljøvennlig prosjekt som gir muligheter for det lokale næringslivet, sier Petter Snare.
Museet på Lysøen består av en hel øy med bygninger, turløyper og kaianlegg, kjøpt av fiolinisten Ole Bull som anla sin helt unike sommervilla her i 1872-73.
Hele prosjektet kan sies å være i Bulls ånd, han var kjent for å være opptatt av nyvinninger og hadde også flere egne oppfinnerideer i sin levetid (et piano som ikke trenger å stemmes, for å nevne noe).
– Jeg er ganske sikker på at han ville støttet et prosjekt som dette, det blir landets første elektriske museumsbåt, sier Snare.