Nei til bompenger på Sandvikvåg - Halhjem
Lesarinnlegg, Arne Sortevik (Frp): Det er noe smålåtent over dette. En politisk styrt fattigdom.
![Nei til bompenger på Sandvikvåg - Halhjem](https://cdn.sanity.io/images/ahcmq7tx/production/9b871085d516049b29b3a0b772f8e76dcba8649a-1140x760.jpg?q=85&fit=max&auto=format&w=1600&width=1600)
![Kjetil Vasby Bruarøy](https://cdn.sanity.io/images/ahcmq7tx/production/d394ce3033ee74f1b7563efe62438c9efc71d8ce-1140x760.jpg?rect=490%2C160%2C564%2C387&q=75&fit=max&auto=format&w=1600&width=1600)
Stortinget har nettopp behandlet oppgradering av fv 545 på Stord i Hordaland.
De 4 delprosjektene som skal gjennomføres gjør veien mer trafikksikker og lettere fremkommelig.
Begge deler er ekstra nødvendig fordi fv 545, som ligger på vestsiden av Stord, er eneste omkjøringsvei dersom E39 Kyststamveien på østsiden av Stord må stenge.
Frp stemte derfor for prosjektet, men ikke uventet imot finansiering med bompenger.
Frp foreslo at staten betaler statens andel av prosjektet i stedet for at regningen sendes videre til brukerne av ferjen Sandvikvåg – Halhjem.
Særlig med bakgrunn i at dette prosjektet er avlastningsvei og sikkerhetsalternativ ved stenging av Europaveien E39 Kyststamveien er det rimelig at staten betaler. E39 er en av Norges viktigste Europaveier og Europaveiene er hovedveiene i Norge.
Frp var – som vanlig i bompengesaker – helt er alene om sitt syn på finansiering. Bruk av bompengefinansiering ble vedtatt med stemmene fra regjeringspartiene AP, SP og SV samt fra H, KrF og V.
Det er noe smålåtent over dette. En politisk styrt fattigdom.
På et prosjekt som totalt er kostnadsberegnet til 59 mill.kr. må bilistene bidra med 41 mill.kr.
Og 41 mill.kr. er i veisammenheng, europaveisammenheng og fylkesveisammenheng et lite beløp.
Jeg minner om at Oljefondet var pr 31.10.2012 på 3.723 mrd.kr.
Jeg minner om at summen av bilrelaterte avgifter (engangsavgift, årsavgift, vektårsavgift, omregistreringsavgift, veibruksavgift på bensin, veibruksavgift på autodiesel, avgift på smørolje og CO2-avgift) er i statsbudsjettet for 2013 budsjettert til 55.609 mill.kr altså 55,6 mrd.kr.
Derfor har Norge god råd. God råd som gjør det godt mulig for staten å finansiere sin del – hoveddelen av dette prosjektet - på fv 545 på Stord i Hordaland fordi det er trafikksikringstiltak av eneste omkjøringsvei for E39. Derfor vil Frp gjennomføre trafikksikring av fv 545 betalt med penger fra staten og uten ekstra bompengeinnkreving.
Stortingsrepresentant Arne Sortevik, Frp
Medlem av Stortingets Transport- og Kommunikasjonskomite