Lokal | 29. apr. 2013

Gratulasjoner og spørsmål til Søviknes

Lesarinnlegg, Arnfinn Førsund: Vi gratulerer med ny vei til Bergen og stiller ordfører Terje Søviknes noen spørsmål om fergefri E39.

Gratulasjoner og spørsmål til Søviknes
Kjetil Vasby Bruarøy
Kjetil Vasby Bruarøymåndag 29. apr. 2013 14:03

Gratulasjoner til Os
– og spørsmål til ordfører Terje Søviknes

Da ny Nasjonal transportplan ble lansert for to uker siden, konstaterte ordfører Terje Søviknes at Os kommune hadde oppnådd et viktig mål: Statlige midler blir avsatt til ny veg mellom Os og Bergen. Osingene har all grunn til å juble. Vi gratulerer hjertelig!

Staten betaler over halvparten av prislappen på 6 milliarder kroner. Kun 40 prosent må betales ved hjelp av bompenger. Os kommune har lenge kjempet for E39 Svegatjørn–Rådal, der 13 av 16 km legges i tunnel. Prosjektet betyr at Os får flyttet hovedveien og halvert kjøretiden til Bergen. Det blir et løft for det lokale næringsliv.

Prosjektet betyr også tryggere trafikk og minsket miljøbelastning. Mange boligområder vil bli spart forurensningen fra en daglig gjennom¬gangs¬trafikk på 15 000 biler – det er en viktig miljøseier. Arbeidet på veien starter trolig allerede i vinter. Vi gleder oss sammen med alle osinger!

Betimelige spørsmål

Vi vil benytte anledningen til å stille ordfører Terje Søviknes noen betimelige spørsmål om fergefri E39 – og da spesielt strekningen sørover. Det er verdt å påpeke at Os kommune ikke gikk inn for verken midtre trasé eller indre trasé. I stedet stilte du og kommunestyret krystallklare krav dersom valget falt på midtre trasé og bro over Bjørnafjorden:

«Ilandføring av bru i Os skal ikkje skje i Søre Øyane/Røttingen og via øyane innanfor, men leggjast til Halhjem/Bjørnatrynet og vegen førast vidare i tunell mot Moberg/Svegatjørn. Os kommune kan ikkje akseptera at regionale frilufts- og naturverdiar i skjergarden i Søre Øyane vert råka.»

Et hovedargument til broforkjemperne i kommunen var at man uten bro aldri ville få utbedret veien nordover til Bergen. Den bekymringen er over: Nå får heldigvis Os kortere og bedre vei til Bergen, uansett trasévalget sørover.

Så til spørsmålene våre til Terje Søviknes:

Akseptabelt med bro til Øyane?

Statens vegvesen har kun beregnet pris på bro frem til Øyane (kostnad: 9–22 milliarder). En bro frem til Bjørnatrynet vil bli 1,5–1,8 km lenger, noe som innebærer en betydelig tilleggskostnad, trolig flere milliarder.

•Er du for eller imot bro, dersom eneste alternativ er ilandføring i Øyane?
•Hvilke ilandføringspunkter mener du er miljømessig akseptable for Os kommune?
•Bjørnafjordsbrua vil ha en seilingshøyde på 45–70 meter. Er ordføreren redd for at broen kan bli visuelt dominerende i skjærgården til Os kommune?
•Når det er sterk vind, vil man måtte stenge Bjørnafjordsbrua, i likhet med det som i dag er tilfelle for Sotrabroen og Øresundsbroen (broen mellom Sverige og Danmark). På Øresundsbroen må man sette opp varsel når det blåser frisk bris, og broen er stengt for lette lastebiler ved sterk kuling. Slikt vær har man vel fra tid til annen også i Os. Hvilke betraktninger har ordføreren om det?

Indre trasé bygger på kjent teknologi, mens en 5 til 6,8 kilometer lang bro over Bjørnafjorden blir teknologisk banebrytende. Det finnes faktisk ingen tilsvarende bro noe sted i verden.

•Dersom videre utredning viser at det vil ta lang tid å bygge verdens lengste bro av denne typen, synes du da det være bedre med raskere realisering av Fergefri E39 via indre trasé?
•Hvor viktig er det å få raskere stamvei til Oslo for næringslivet i Os?

Vi håper at ordfører Terje Søviknes tør ta utfordringen og svarer konkret på disse spørsmålene.

Arnfinn Førsund
Daglig leder for Lindum BioPlan
og talsmann for samferdsel for SMB Odda

Spennande? Vil du ha ukas høgdepunkt i innboksen?

Last ned Midtsiden-appen idag

No kan du følgja nyhende frå Os - rett i appen.

  • Gratis å lasta ned
  • Bli varsla straks noko skjer
  • Tilgjengeleg i App Store og Google Play Store
Last ned appen
For å få tilgang til alle sakene i appen må du vera abonnent.