Lokal | 17. okt. 2012

Frp utfordrer Ap

Leserinnlegg: Frp utfordrer Ap til å redde Kongshaug Musikkgymnas.

Frp utfordrer Ap
Andris Hamreonsdag 17. okt. 2012 11:22

Styret i Hordaland FrP drøftet Statsbudsjettet for 2013 i møte mandag 15.oktober, - herunder forslaget fra Regjeringen om å kutte 3,2 mill kr i det særskilte tilskuddet til musikklinjen ved Kongshaug Musikkgymnas i Os kommune.

Det har siden 2001, og under vekslende Regjeringer, vært tverrpolitisk enighet om et ekstratilskudd til Kongshaug Musikkgymnas til dekning av kostnadene med instrumentalopplæring. Den offentlige læreplanen pålegger skolen å gi individuell undervisning i hoved- og biinstrument til alle elevene fra 1.-3.klasse. De generelle tilskuddssatsene som er beregnet for Musikk, Dans, Drama dekker ikke disse kostnadene når skolene har rene musikklinjer.

Et plutselig kutt på 3,2 mill kr, tilsvarende vel 20% av driftstilskuddet, midt i skoleåret får dramatiske konsekvenser for elevene ved Kongshaug Musikkgymnas.

Hordaland FrP mener vi må ha rom for mangfold og denne type private skoletilbud i Norge. Skoleeiere og elever er avhengig av forutsigbare rammebetingelser. Dette må også gjelde for Kongshaug Musikkgymnas.

Hordaland FrP vil derfor utfordre Hordaland AP til å fronte denne saken overfor Regjeringen og regjeringspartienes representanter i Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen gjennom Stortingets budsjettbehandling. Vi vil på det sterkeste oppfordre Arbeiderpartiet til å sikre dette unike skoletilbudet, og stå ved den tverrpolitiske enigheten fra tidligere år. Det fortjener musikkinteresserte elever fra hele Hordaland!

Gunnar Bakke
Fylkesformann Hordaland FrP

Terje Søviknes
Gruppeleder FrP i Hordaland fylkesting

Spennande? Vil du ha ukas høgdepunkt i innboksen?

Les meir om

Last ned Midtsiden-appen idag

No kan du følgja nyhende frå Os - rett i appen.

  • Gratis å lasta ned
  • Bli varsla straks noko skjer
  • Tilgjengeleg i App Store og Google Play Store
Last ned appen
For å få tilgang til alle sakene i appen må du vera abonnent.