Fremja indre trase på nytt.
Lesarinnlegg: Os Venstre meiner at Hordalandsdiagonalen støttar opp om indre traséval for E39.
På Hordaland Venstre sitt årsmøte 6-7. februar vart Jon Sivert Rykkel vald til 2. nestleiar for 2 år. Dette er fyrste gang på lenge at Os Venstre er representert i fylkesstyret. Delegasjonen på fem frå Os Venstre gjorde seg godt gjeldande, men det lukkast ikkje å få tatt opp til handsaming vår innsendte utalelse om revurderting av indre trase for E39 som alternativ til midtre trase. Årsmøte handsama og vedtok desse 4 utalane (av over 20 innkomne forslag):
- Enkel og grei integrering
- Barnet som borger
- Hovudvegsamband vest-aust
- Bevar beredskapen ved lokalsykehusene Stord og Odda
Vår uttale om traséval fekk frå talarstolen støtte frå fleire av årsmøtedelegatene. Ein ser at den såkalla «Hordalandsdiagonalen», som er omhandla i den vedtekne uttalen om vest-aust samband, støttar opp under indre trase som eit betre alternativ enn midtre. Os Venstre vi difor jobba videre med denne saka.
Dette var forslag til uttalelse frå Os Venstre:
Fremtidens samferdselsløsninger i Hordaland
Valg av traseer for utbygging av samferdsel i Hordaland de neste 30-50 år er i støpeskjeen. Den senere tid er det kommet frem forhold / realiteter som gjør at totalbildet har forandret seg fra ensidig fokus på raskest mulig transport mellom Stavanger og Bergen (Kristiansand og Trondheim) til, for Hordaland, et sterkere fokus på miljø, sikkerhet og sammenhengende løsninger. Ny E16 med dobbel parallell jernbanetrase mellom Arna og Voss og Hordalandsdiagonalen i sammenheng med ny E134 over Haukeli, er gode eksempler på dette. I tillegg kommer andre viktige problemstillinger som for eksempel: Hvor mye luftforurensing tåler Bergensdalen og hvor skal en nye kontainerterminal ligge?
Følgende føringer bør legges til grunn når de fremtidige løsninger og traseer prioriteres:
- Miljø – Beskytte sårbare og folkerike område mot luft- og støyforurensing. Fokusere på utbygging og tilrettelegging av kollektivtilbud, særlig i folkerike områder.
- Sikkerhet og regularitet – Prioritere ulykke- og rasutsatte strekninger og ikke lage løsninger som er unødvendig sårbare for naturkreftene.
- Næringsutvikling – Prioritere alternativer som har størst potensiale i forhold til videreutvikling av eksisterende og tilrettelegging for ny næringsutvikling i et videst mulig område.
- Realiseringstid – Prioritere alternativer som er realistiske, der delstrekninger kan realiserest raskt og isolert sett gi gode nytteeffekter. Komme i gang og unngå 10-år med drakamper mellom ulike interesser.
- Kostnadefektivitet – Prioritere løsninger med best kostnad- / nytteforhold på lang sikt.
- Arealdisponering / samfunnsutvikling – Prioritere løsninger som «løser ut» størst arealer og legger til rette for å utnytte fylket/regionen på en bærekraftig måte.
- Totalløsning over tid / perspektiv – Prioritere ut fra en overordnet plan for ønsket samfunnsutvikling på lang sikt - 30-50 år.
Med dette som bakgrunn er det naturlig å revurdere trasevalg for E39. Midtre trase er under utredning / planlegging. Etter hvert som informasjon fra denne prosessen siver ut, virker realismen i prosjektet mindre og mindre. Blir prosjektet stoppet i Stortinget etter 3-4 år, er vi like langt i forhold til å knytte Stavanger og Bergen nærmere sammen, og store prosjekter andre steder i landet blir kanskje prioritert i stedet.
Indre trase er derfor det beste alternativet. Indre trase vil kunne realiseres raskere. Teknologien er kjent og benyttes i kjente omgivelser. Det ligger bedre til rette for å legge jernbane langs traseen. Miljøet i Bergensdalen skjermes da indre trase vil funger som del av en ytre ring rundt Bergen. Det legges bedre til rette for tilkopling til ny E16 (med tog) mot Voss og Hordalandsdiagonalen mot E134. Store nye arealer blir aktuelle for nærings- og boligutvikling og Hordaland knyttes bedre sammen (ytre, midtre, indre).
Det må derfor arbeides for at indre trase snarest blir gjenopptatt som alternativ og stilt opp mot midtre trase.
Styret i Os Venstre