Lokal | 11. okt. 2013

Ferjefritt ikkje lønsamt

Ny rapport frå Transportøkonomisk institutt konkluderer med at ferjefri E-39 ikkje er samfunnsøkonomisk lønsamt.

Ferjefritt ikkje lønsamt
Fergefri kryssing av Bjørnafjorden er marginalt ulønsomt i følgje rapporten (foto: Andris Hamre)
Andris Hamrefredag 11. okt. 2013 11:49

På oppdrag frå Sjømannsforbundet har Transportøkonomisk institutt (TØI) vurdert den samfunnsøkonomiske lønnsomheiten av fergeløysingane på E-39.

"Fire av sju ferjeavløsningsprosjekter på E39 mellom Stavanger og Trondheim er sterkt samfunnsøkonomisk ulønnsomme uansett regnemåte og bør legges bort. Av de tre andre er Rogfast lønnsom, mens Hordfast og Nordfjord er marginalt ulønnsomme. Alle prosjektene får dårligere lønnsomhet med bompenger. For Rogfast vil bompenger på realistisk nivå ikke kunne finansiere så mye som forutsatt i NTP. Det er usikkert hvordan resten skal finansieres. For Hordfast vil bompengene ikke finansiere mer enn 5-10 prosent av byggekostnaden uten at det i vesentlig grad går ut over den samfunnsøkonomiske lønnsomheten. Alle prosjektene kan tjene på å utsettes noen år til trafikken har økt og kvalitetskrav, teknologiske løsninger, kostnader og finansiering er mer avklart." skriv forskar Harald Minken i samandraget til rapporten.

Heile rapporten kan du lesa her (ekstern lenke)

Dårlegare med bompenger

Minken har teke før seg kvart av dei einskilde strekka mellom Stavanger og Trondheim. For strekninga Aksdal-Bergen trekk han følgjande konklusjon:

"Aksdal-Bergen er et marginalt ulønnsomt prosjekt uten bompenger ved de tidsverdiene som vegvesenet nå bruker. Det gjelder alle alternative utforminger av prosjektet. Når andre utredninger har kommet til helt andre konklusjoner, skyldes det etter alt å dømme helt andre forutsetninger om trafikkveksten, eller i ett tilfelle en helt annen kalkulasjonsrente. Trolig har det vært en form for dobbelttelling i vegvesenets egne analyser, i det eksogent bestemte engangsøkninger i trafikken har vært kombinert med modellens endogent bestemte trafikkøkning (overført og nyskapt trafikk).

Med bompenger blir prosjektet dårligere, og lønnsomheten forverres langt raskere enn bompengeinntektene øker. Derfor er det i praksis umulig å finansiere mer enn litt over 5 prosent av prosjektet ved bompenger uten å gjøre det til et avgjort ulønnsomt prosjekt. Sett fra brukernes side ser prosjektet godt ut, men det forutsetter at andre betaler.

Prosjektet vil ha godt av å bli utsatt til trafikken har økt til 4500 (uten bompenger) eller 6000 (med bompenger)."

Spennande? Vil du ha ukas høgdepunkt i innboksen?

Last ned Midtsiden-appen idag

No kan du følgja nyhende frå Os - rett i appen.

  • Gratis å lasta ned
  • Bli varsla straks noko skjer
  • Tilgjengeleg i App Store og Google Play Store
Last ned appen
For å få tilgang til alle sakene i appen må du vera abonnent.