Fem bulker i Bjørnafjorden per dag
Bilskader for 50 millioner kroner i 2021.
Rushtrafikk, kamp om parkeringsplasser og mange biler på veiene bidrar til flere tusen bulkeskader. Derfor må daglig flere uheldige bileiere i Bjørnafjorden åpne hanskerommet for å finne frem skademeldingen.
Blant bilistene i Bjørnafjorden ble det registrert om lag 2.000 biluhell i 2021. Det vil si rundt 5 små og store skader hver eneste dag.
Forsikringsbransjen mottok i løpet av fjoråret skademeldinger for nærmere 50 millioner kroner.
Det er forsikringsselskapet Gjensidige som har beregnet hvor mye uhell i trafikken kostet forsikringsselskapene totalt, basert på egne skademeldinger.
Normalt er det flest parkeringsskader og mindre bulkeskader. Snitterstatningen på alle typer skader ligger på rundt 30.000 kroner.
– Selv om bilene blir stadig sikrere, er det minst like mange uhell som før. Men heldigvis går det ofte bedre når ulykken først skjer, sier kommunikasjonssjef Arne Voll i Gjensidige.
Men det er på landsbasis dessverre fortsatt altfor mange ulykker med hardt skadde og drepte.
Surfer på nett
Mange av skadene skjer til og fra jobb i rushtrafikken.
Folk prater i mobilen, sender meldinger, fikler med radio og info skjermer, sminker seg og spiser matpakken.
I tillegg faller noen for fristelsen å sjekke nettavisen for å se hvorfor det er mye kø, for så å kjøre inn i bilen foran seg og lage enda mere kø.
Kan sikkerhet være en falsk trygghet?
– De forbedrede sikkerhetsmekanismene i nyere biler kan nok i mange tilfeller bli en falsk trygghet som påvirker kjøreadferden, sier Voll.
– Det kan være noe av forklaringen på at antall skader i trafikken generelt ikke går ned.
Priser «i taket»
– Når det gjelder kostnader blir det stadig dyrere å reparere. Det skyldes flere faktorer, blant annet har de fleste nyere biler avansert elektronikk og dyre enkeltdeler. I tillegg blir også selve arbeidet priset høyere.
Han ramser opp noen tips han håper bilistene tar med seg videre.
– Hold avstand, husk bilbelte, hold fokus på veien, pust med magen og, ikke minst, ta hensyn til myke trafikanter, avslutter Voll.