De mest vanlige søkeordene på Finn i 2023
Et nytt søkeord topper listen i år.
Pressemelding:
Dette året har vært preget av en negativ økonomisk utvikling for de fleste norske husholdninger og det har gjort utslag i søkeordene på FINN.
For første gang i historien er søkeordet gis bort på førsteplass og dermed er sofa dyttet ned på andreplass. Rolex, som er en luksusvare, kryper også nedover på listen for hvert år.
Gis bort er søkt på 1,8 millioner ganger i år, mens sofa er søkt på 1,5 millioner ganger dette året.
– Til sammenlikning var det i 2022 lavere antall søk med 1,2 millioner søk på gis bort og 1,3 millioner søk på sofa, forteller FINNs bruktekspert og leder i FINN Torget, Kathrine Opshaug Bakke.
Her er toppliste på landsbasis og for Vestland:
– Det er naturlig å tro at interessen for både å handle brukt, men også lete etter ting som gis bort, har med økte levekostnader å gjøre. Funnene i årets undersøkelse rundt holdning til brukte julegaver, viste også at folk flest er positive til å både gi og få brukte julegaver, sier brukteksperten.
Variasjoner mellom fylkene
I det mest folkerike fylket Oslo, er Rolex vippet ned fra toppen på lista og erstattet av gis bort. Andre fylker som har gis bort som mest brukte søkeord i år er Rogaland, Vestfold og Telemark og Viken.
– Et kuriøst funn er at i Nordland og i Innlandet virker befolkningen mer opptatt av dyr, da både hund, katt og hest er kommet inn på topplisten i år over mest brukte søk.
– I fylker som fortsatt har sofa på førsteplass, ser vi også at antall søk på gis bort har økt kraftig, som for eksempel i Trøndelag der antall søk har gått opp fra 50.000 til 78.000 på ett år, forteller Opshaug Bakke.
Større interesse for bruktkjøp
FINN torget har hatt ca 10 millioner besøk og ca 300 000 nye annonser på markedsplassen hver uke dette året.
Antall annonser og antall besøk på annonsene øker for hvert år.
– Nå er Torget større enn noensinne, og vi ser en økning på 4 prosent i antall besøk fra i fjor. Hver uke bruker hver nordmann i snitt over 40 timer på FINN sine markedsplasser, der Torget er den mest populære.
De mest besøkte kategoriene, som sier noe om hva vi ønsker å kjøpe brukt, er møbler og interiør, elektronikk og hvitevarer og klær og tilbehør.
– Det har blitt normalisert å tenke brukt før nytt. Tidligere var det unge miljøbevisste som handlet brukt, men nå ser vi at flere aldersgrupper også handler brukt.
– Mange ser nok både den økonomiske gevinsten og miljøgevinsten. Vi som samfunn har blitt flinkere til å tenke over forbruket vårt og vi har blitt mer bevisste på fordelene ved gjenbruk særlig når vi lever med en mer presset økonomisk situasjon, sier Opshaug Bakke.