Bro over Bjørnafjorden
... en bjørnetjeneste for Os. Lesarinnlegg: Arnfinn Førsund.
Osingene er sterk engasjerte i om det blir midtre eller indre trasé for «Nye E39». Jeg var på kommunestyremøte i Oseana forrige uke og har den siste tiden fulgt med både på Midtsiden og i Os & Fusaposten. Nå ser det ut til at Os kommunestyre vil gå inn for indre trasé. Det er positivt, og blir det et enstemmig vedtak er jeg overbevist om at det vil ha en enda større betydning for det endelige utfallet.
Kampen er ikke vunnet selv om Os kommune går for indre trasé. I denne saken er det viktig å bygge allianser.
Jeg representerer mange bedrifter i indre Hordaland, og for oss er det meget viktig å få den indre traseen. Jeg er selv utflyttet osing og kan ikke se at midtre trasé gir én eneste fordel for Os, bortsett fra at det blir 8–15 minutter kortere reise til Stord og Stavanger. (Tidsanslagene varierer.)
Ved å velge indre trasé, vil imidlertid reisetiden til Oslo bli redusert med hele 1,5–2 timer – og det må da være langt viktigere!
I indre Hordaland er det nå åtte kommuner med et folketall på ca 40 000 som alle går inn for indre trasé. Her kan bromotstanderne få god drahjelp. Jeg viser til artikkel i Haugesunds Avis.
Uansett hvor broen kommer på land, vil den være ødeleggende for Os kommune.
Hva skal Os kommune med denne enorme gjennomgangstrafikken? Det er ikke slik at de reisende vil stanse for å kjøper varer og tjenester i Os!
På møte i Oseana bekreftet både veisjefen og statssekretæren (via epost) at ny vei til Bergen kommer uansett, uavhengig av om valget blir indre eller ytre trasé.
Det må være lov å stille alvorlige kritiske spørsmål til den såkalte «kvalitetsikringsrapporten» som er bakgrunnen for at Statens vegvesen har skiftet kurs og nå anbefaler midtre trasé. I 2011 viste nemlig beregningene at indre trasé ville koste 9 milliarder kroner, mens prislappen på midtre trasé var hele 16 milliarder – altså nesten det dobbelte. Ett år senere, i den «nye» utredningen fra Dovregruppen i 2012, er kalkylen plutselig blitt 20 milliarder kroner for begge alternativene.
Jeg har stor forståelse for at Stord ønsker korteste vei til Bergen, men det er verdt å påpeke at de allerede har både flyplass og en hurtig fergeløs vei til Haugesund.
Derimot er det vanskeligere å forstå at nøkkelpolitikere i Bergen ønsker midtre trasé.
Byen sliter i dag med så betydelige forurensningsproblemer, at det burde være en høyt prioritert målsetning å redusere trafikken gjennom Bergensdalen og sentrum. Det har faktisk Bergen kommune gjentatte ganger gitt uttrykk for, men nå ser det ut som om byrådet ønsker å handle på tvers av dette.
For Bergen må vel 1,5–2 timer kortere reisetid til Oslo være langt viktigere en 8–15 minutter kortere kjøretid til Stord og Stavanger. Med indre trasé vil Bergen i tillegg få betydelig tilgang på arealer og arbeidskraft ikke bare i søndre, men også i indre deler av fylket.
Arnfinn Førsund