Bankens råd mot nettsvindel
– En venn, familie og folk som utgir seg for å være banken kan svindle deg, sier Ida til en fullsatt sal.
– Alt blir mer digitalt. Svindlerne ligger hele tiden foran, sier Ida Maage Elstad. Hun er kunderådgiver i Sparebanken Vest.
Torsdag 9. februar foredrog Elstad om nettsvindel for en fullsatt sal i Os Eldresenter.
Bjørnafjorden Seniornett var arrangør.
– Dere eldre er nok dessverre aldersgruppen som blir mest utsatt for svindel.
Nedenfor kan du lese råd for å unngå nettsvindel fra foredraget av Sparebanken Vest.
Slik kjenner du igjen svindelangrep
– Et eksempel på nettsvindel, som har skjedd mange ganger, er at politiet ringer og spør om personnummer. I disse sakene har identiteten blitt stjålet, sier Elstad.
Hun gir enda et eksempel på et vanlig svindelforsøk:
– Du får en melding hvor du skal klikke på en link for å betale en utenforstående faktura. Ekte meldinger har gjerne ikke link.
– Hvis det står at meldingen for eksempel er fra Telenor, ville jeg ringt Telenor og sagt at jeg har fått meldingen.
Det er mest sannsynlig svindelforsøk når du:
- Blir bedt om å oppgi personlige opplysninger til ukjente.
- Blir bedt om å bekrefte kontoopplysningene dine, basert på en trussel om at kontoen kommer til å bli sperret.
- Får SMS eller e-post om inkassokrav «Kredinor» - Lite beløp og kort betalingsfrist.
- Venter på en pakke og må betale et lite gebyr til posten.
- Får tilbud om å være med i et lotteri og må gi fra deg BankID-hemmeligheter for å hente ut gevinsten.
- Blir bedt om å gjøre pengedonasjoner.
Hva gjør du når du er nettsvindlet?
- Ta kontakt med banken og andre finansinstitusjoner hvor du har kundeforhold, og få sperret alle kortene dine med en gang.
- Sperr deg for opptak av alle nye kreditter og lån ved frivillig sperring.
- Meld saken til politiet. Det må også være politianmeldt for å få refusjon.
- Send reklamasjon til banken.
Vaner for å unngå nettsvindel
- Aldri oppgi sensitiv informasjon over telefon, som personnummer.
- All innloggingsinformasjon til nettbanken er hemmelig.
- Ingen skal vite passordet ditt. Bytt passord jevnlig og hvis du vet at passordet ditt er på avveie. Ha ulikt passord ulike steder.
- Hvis du har mistet kortet, sperr det umiddelbart.
- Om du skal handle på en nettside du er usikker på, be om å få tilsendt en faktura. Lar ikke det seg gjøre, kan det være lurt å la være å kjøpe der.
- Ikke klikk på noe du ikke vet hva er.
- Følg litt med hva som kommer inn på og ut fra kontoen din, og hva som skjer på den.