Lokal | 18. des. 2013

Alle glad på julekvelden?

Lesarinnlegg: De kavete dagene før jul er høytid for politikere som lanserer nyheter med konfliktpotensiale.

Alle glad på julekvelden?
Kjetil Vasby Bruarøy
Kjetil Vasby Bruarøyonsdag 18. des. 2013 19:51

Siste fredag før jul er for mange siste arbeidsdag før en velfortjent ferie. Mange reiser hjem denne dagen, mens andre starter langinnspurten mot julaften.

De kavete dagene før jul er også høytid for politikere som vil lansere nyheter med konfliktpotensiale. Slik var det i fjor da Statens vegvesen kom med sin kontroversielle tilleggsutredning om bro over Bjørnafjorden, og slik blir det sannsynligvis i år også.

Fredag førstkommende, 20. desember, kommer samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen til Bergen for å møte representanter fra Hordaland fylkeskommune og Samarbeidsrådet for Sunnhordaland.

Rykter vil ha det til at han på dette møtet vil lansere regjeringens syn på trasévalg for Hordfast, ferjefri E39 - høyst sansynlig midtre trasé med bro over Bjørnafjorden. Håpet er at det inn i mellom siste liten innkjøp av gaver, juletre og pinnekjøtter ikke blir tid for kritikere å helle malurt i julegløggen til Solvik-Olsen.

Det er mange grunner til at nyhetene til Samferdselsministeren ikke bør mottas slik hyrdene på marken mottok englenes glade budskap:

• Nye veier bygges ikke gjennom tettbefolkede, bynære områder. De legges helst utenom. Å føre trafikken på gjennom Os og inn i bergensdalen er gammeldags veibygging. I alle storbyer i Europa og Amerika legges hovetrafikkårene utenom befolkningstette områder.

• Trafikkproblemene i Bergen løses ikke ved å doble trafikken fra sør. Selv bro-vennlige Bergens Tidende er på lederplass bekymret over de alarmerende trafikkprognosene Urbanet Analyse nylig fortalte om.

• Midtre trasé tjener førts og fremst en høylytt fraksjon med base på Stord, og ikke Vestlandet som helhet på samme måten som indre trasé ville ha gjort.

• Viktige natur og friluftsområder som brukes av tusenvis av vestlendinger vil bli rammet av en firefelts motorvei over Bjørnafjorden og inn over skjærgården i Os.

• Teoriene om næringsklynger som brukes som kronargument for midtre trasé, er ikke tilstrekkelig forankret i arbeidsmarkeds-forskningen. Enkelte forskere karakteriserer teoriene som useriøse og spekulative.

• Kortere vei vil føre med seg økt trafikk og økt pendling og dermed også økte CO2-utslipp.

• En 5-6 km lang flytebro vil være som et åpent sår i det vestlandske fjordlandskapet. En flytebro ser ut som en simpel asfaltstripe og har ikke de samme estetiske kvalitetene som eksempelvis en hengebro.

• Brannfarlige tunneler, kronglete og rasfarlige veier på Vestlandet er langt viktigere å utbedre fremfor en monsterbro over Bjørnafjorden.

Alternativet som regjeringen etter all sannsynlighet vil gå inn for på fredag 20. desember er per dags dato ikke utredet hverken økonomisk eller med løsninger på hvordan veien skal forsere et svært konfliktfullt område sør på bergenshalvøya.

De mange uløste problemene og store natur og miljøinngrep dette valget innebærer vil komme til forsinke hele Hordfast-utbyggingen med mange år.

Det har til sammenligning tatt drøyt 40 år å få til ny E39 mellom Os og Bergen, og ennå har ikke stortinget gjort det endelige vedtaket i saken.

Blir det slik ryktene tilsier vil årets julebudskap fra regjeringen nøre opp om motstanden.

Julefreden synes å være sikret.

Glenn Erik Haugland
Leder, Os Venstre

Spennande? Vil du ha ukas høgdepunkt i innboksen?

Last ned Midtsiden-appen idag

No kan du følgja nyhende frå Os - rett i appen.

  • Gratis å lasta ned
  • Bli varsla straks noko skjer
  • Tilgjengeleg i App Store og Google Play Store
Last ned appen
For å få tilgang til alle sakene i appen må du vera abonnent.